Bij Finext gebruiken we de EPM-tools in ons portfolio om onze klanten te helpen hun doelen te bereiken. Af en toe gebruiken we deze tools ook voor interne doeleinden. Soms gebruiken we ze voor onze eigen bedrijfsprocessen, soms gewoon voor de lol. Onlangs vond ik een manier om het laatste te doen in Pigment.
Wanneer voetbal en tooling samenkomen
Met het EK 2024 in het vooruitzicht wilde ik de tool gebruiken om een scorevoorspellingswedstrijd binnen mijn team te organiseren. Terwijl de landen het uitvechten op het veld, concurreren wij in het voorspellen van de uitkomsten van de wedstrijden. Aan het einde van het toernooi hebben we zo onze eigen kampioen. Hoewel het primaire doel van dit model was om de competitie te faciliteren, wilde ik ook de flexibiliteit van Pigment testen. Hoe snel kon ik dit model opzetten? Kon Pigment alles bieden wat ik nodig had voor een succesvolle implementatie? Ik was positief verrast dat Pigment mijn verwachtingen overtrof en deel graag hoe.
Een warm welkom
Binnen Pigment kun je homepages instellen op basis van de rollen binnen je model. Wanneer een deelnemer het model opent, is dit het eerste bord dat ze zien. Bij het instellen van een bord kun je eenvoudig tabellen formatteren die je voor andere doeleinden hebt opgesteld om data te weergeven op een manier die beter bij het bord past. Dit bespaart veel tijd tijdens het bouwen. Daarnaast kon ik gebruikmaken van handige functionaliteiten in Pigment om een homepage op te stellen zoals:
- Dynamische tekst: zodat elke deelnemer een persoonlijk welkom krijgt,
- Navigatiewidgets: om tussen de borden te navigeren.
User access
De belangrijkste functie van het model is dat deelnemers scorevoorspellingen kunnen invullen (met de nodige beperkingen). Elke dag om 12:00 uur sluit voor iedereen de mogelijkheid om voorspellingen in te dienen voor de wedstrijden die die dag worden gespeeld. Daarnaast wilde ik dat deelnemers de invoer van anderen konden zien, maar niet konden bewerken. Het was dan ook nodig dat de access handling binnen Pigment meerdere voorwaardelijke vereisten kon afhandelen rondom wanneer een deelnemer toegang heeft tot een item. De tool stelde niet teleur. Alle toegang is voorwaardelijk en wordt ingesteld via formules. Deze flexibiliteit leek aanvankelijk een puzzel, maar bleek eenvoudig toe te passen doordat je gemakkelijk meerdere toegangsregels kunt stapelen en kunt herzien wat is toegepast op een manier die goed te volgen is.
Automations
Hoe zorg je ervoor dat deelnemers niet vergeten hun scores in te vullen? Het is nadelig voor de competitie als zij dit niet doen. Terwijl ik de opties hieromtrent overwoog, vond ik mijn favoriete nieuwe functie tot nu toe: Automations. Als een deelnemer vergeet scores in te vullen voor een van de wedstrijden die ‘vandaag’ worden gespeeld, krijgen ze een reminder in Pigment en via e-mail om dit alsnog te doen. Als een deelnemer vergeet scores in te vullen voor een van de wedstrijden van die dag, krijgen ze een reminder in Pigment en via e-mail. De e-mail leidt hen naar het 'Predict Scores'-bord. De automatisering is gebaseerd op een formule die berekent of de invoer compleet is. Wanneer de uitkomst van de formule verandert, wordt de automatisering geactiveerd. Geen excuses meer om het te vergeten!
Gegevens omzetten in weergaven
Het pivoten, formatteren en optellen van data voelt heel eenvoudig en intuïtief aan in Pigment. Vanuit de wedstrijduitslagen kun je eenvoudig een groepstabel opstellen om de huidige standen in de groepen te zien. Zelfs de gescoorde punten van de deelnemers komen goed samen in een ‘Leadershipboard’. Pigment maakt het gemakkelijk om dimensies toe te voegen en te verwijderen in een weergave zonder dat je tabellen opnieuw hoeft te bouwen of berekeningen opnieuw hoeft te doen.
Hoe lang heeft het geduurd om dit model op te zetten? Eén dag gefocust werken was alles wat nodig was. Op het invullen van de wedstrijduitslagen na is het model volledig geautomatiseerd. Pigment biedt functionaliteiten die oorspronkelijk niet in het ontwerp zaten maar wel van toegevoegde waarde waren (bijv. Automations).
Er kunnen nog een aantal toevoegingen worden geïmplementeerd in het model, zoals:
- Voorspellen van de topscorer van het toernooi,
- Voorspellen van het team met de meeste kaarten,
- Voorspellen van het aantal toegekende strafschoppen,
- Het importeren van de wedstrijduitslagen van een externe bron.
De flexibiliteit van de tool maakt het gemakkelijk om deze te implementeren terwijl het model live is. Ik zal dit zeker doen terwijl we van het toernooi genieten en het model klaarmaken om ons te dienen in het volgende grote toernooi; het WK in 2026.